Invitér til nybrottsarbeid i ”urørte
omgivelser” og det er ingen ende på planer og visjoner. Dette gjelder også for
kulturbygging, og nå er det Bjørvikas tur. Derfor: Ryddearbeid pågår. Alt skal
vekk. Den nye byen bygges nemlig fra scratch.
Aktørene er mange, initiativene og
interesseområdene likeså. Likevel: Noe har
kulturvisjonærene til felles: Nybyggermentaliteten. Som om det intet fantes i
Bjørvika før deres egen inntreden på arenaen.
Men hei! Selv om området er blanke ark og fargestifter for dere nybyggere, var det faktisk noen her før både kulturoppfølgingsprogrammet for Bjørvika og fjordbyplanen. Jeg snakker
om den kulturen som allerede fantes, den kulturen som i årevis levde side om
side med havnevirksomhet, containere, togspor og bilkøer. For, tro det eller
ei, det lå allerede to godt innarbeidete kulturinstitusjoner i Bjørvika da ryddeaksjonen
startet.
1: Innvik.
Den vesle, frie teaterbåten som lå over ”gata” for Operaen. Der de serverte
vafler til femten kroner, helt vanlig kaffe og en halvliter til femtilappen.
Der de kjørte arrangementer non stop, hummer og kanari, og der de skiltet med
byens billigste bed and breakfast – med beste ever utsikt til Operaen. Båten lå
til kai midt i bråkete Bjørvika i ti år, og et øyeblikk var jeg fristet til å
tro at den skulle få lov å fortsette å ligge der, som operaens nærmeste nabo og
en herlig kontrast.
Hvor naiv går det an å bli?
Selvfølgelig måtte den vekk. Ikke mye ble
sagt om den saken, og det man får vite er at strenge brannforskrifter gjorde
kål på eventyret. Jeg tror ikke på det. Hadde Oslo kommune med Fjordplanen i
hånd ønsket videre liv for denne uregelmessigheten, ville båten vært reddet. Det
ville ikke kostet stort heller. Sammenlignet med det pengesluket som kalles
utredningsmillioner til Munch – eller akvarium, eller hva det nå blir til
slutt: en knapp og et par glansbilder.
Innvik med utsikt til Operaen, og vice versa. Foto: Bernt Rostad |
2: BORGEN.
Borgen er det store firkantbygget som ligger i bakkant av
vannspeilet i Gamlebyen. Det med en diger Aftenpostenreklame på toppen, som
inntil nylig lyste neonblått i solnedgangen. Den 1. juli er det kroken på døra
for den gamle industribygningen som i årtier har ruvet i ensom majestet i
Bjørvika. Den ble bygget som jernbaneverksted, og de siste tjue årene har den rommet et vell av kulturarbeidere. Jeg nevner i fleng: atelierer for utallige
kunstnere, øvingslokaler for hundrevis av band, og verksteder for en fantastisk
samling nisjehåndverkere.
Her har husleia gjort det mulig å eksistere, også for
alle dem som sliter med å holde seg på riktig side av fattigdomsgrensa, men som
likevel velger å skape og være del av den underskogen av smått og stort,
stilrent og skranglete som må til for at et rikt kulturliv skal få blomstre.
Det sies at man bare må rive Borgen
for å få bygget de nye sporene til Follobanen. Jeg tror ikke på dem. Det er snakk om et par meter, og det er
plass på andre siden av de eksisterende togskinnene også, der det ikke finnes
en eneste forhistorisk ruin i grunnen.
Jeg skjønner det bare ikke. Hva er det som rir de styrende kulturvisjonærene? Har de latt seg rive med av utbyggerne og den urnorske kast skiten-mentaliteten? Eller blir de kneblet? Eller er de bare blinde? Hvorfor fjernes det som allerede finnes i stedet for å se potensiale og
utvidelsesmuligheter – innlemme?
Fjorbydplanen av 2008, politikernes festtale for Oslos nye vannkant, lover mangfold, en tumleplass for alle osloborgere. Den preker om viktigheten av å løfte frem
kontrastene, skape rom for det uventede – alt dette som viktige byggesteiner for
det nye Bjørvika. Man går faktisk å langt som til å si at fravær av slike
kvaliteter vil vitne om et mislykket byutviklingsprosjekt.
Planen ser ikke ut til å være verdt papiret den er skrevet på. Innvik og
Borgen var jo nettopp to slike kontraster til det strømlinjeformede og
gjennomkalkulerte landskapet som er i ferd med å vokse frem, og de var
stappfulle av all denne kulturen man snakker så mye om – helt av seg selv!
Borgen (Bispegata 12), et praktbygg av sitt slag, har huset kunstnere, musikere og nisjehåndverkere i tyve år. Foto: Kristin von Hirsch. |
Tenk på en hage. En gammel, overgrodd og fraflyttet en. Den er din. Den ser forjævelig ut. Du har to alternativer.
Enten: Gyv løs med bulldozer og
gravemaskin, planér ut og hell på med ny jord. Ansett en anleggsgartner eller
dra til Plantasjen og fyll opp bilen med årets hagestandard.
Eller: Bi litt. Se hva som skjer i
vårløysinga, se hva som skjer om høsten. Rykk opp, luk, vend jord, men sjekk for
all del hva som finnes der nede under overflaten og la de områdene der noe
skjer av seg selv få være i fred.
En gang i Drammen var jeg, full av iver
over å få egen hage, klar for første alternativ. Gud hjelpe og trøste for noen
planer jeg hadde. Heldigvis kom noe i veien. Hva det var husker jeg ikke, men
det reddet de eldgamle peonbedene, sverdliljene og de nesten utdødde euriklene,
som naboene ved senere anledninger stod i kø for å få avleggere fra. Det viste
seg å være et voldsomt liv i ripsbusken også. Den trengte bare ørlitregranne stell.
Det tok ca syv år, akkurat så lenge man sier det tar for å anlegge en hage. Så da jeg flyttet, struttet den. De nye
eierne elsket den. De elsket den for sin uforutsigbarhet, sin strukturerte
ustruktur, for regnbuepaletten.
Endelig en som ser, ser hva som vil bli savnet når fremtiden er der. "BORGEN" er et signalbygg
SvarSlettav mange kaldt AFTENPOSTEN bygget,det første man så når man kom til Oslo, og det første man så når man forlot Oslo. Når man så BORGEN, da viste du at
du var i byen.
Bra noen har ØYER som ser,HODE til å reflektere og evner til formulere.
SvarSlett