Sen morgen i desember. Jeg bikker mot høyre i det søndagstomme
lyskrysset ved Ruinparken og lar sykkelen bestemme farten. Og der ligger den,
som alltid; Oslo, min by. Den slake kaffeskåla, naturlig skråplassert med
grankledde åser som ytterkanter mot øst, nord og vest, som bryter vannskorpen i sør
og forsvinner i fjordspeilet. I dag fylt av gråvær og mild sønnavind med
saltvannslukt.
Gamlebyen. Det er noe spesielt med dette stedet. En følelse av
beboddhet jeg kan kjenne i andre byer i Europa, men ingen andre steder i Oslo.
Det handler om tid, tror jeg, om slekters gang. For i Bjørvika har det bodd
folk lenge. Det var her de slo seg til, de første bosetterne, og det forstår
jeg godt. Det er noe med utsynet, nærheten til lys, luft og vannets bevegelser,
med det trygge Eikaberget i ryggen. Jeg vet hvorfor de la byen her. Jeg vet
ikke hvorfor det gamle Oslo senere ble overlatt til forfallet. Jeg vet heller
ikke hvorfor en betongvegg er i ferd med å reise seg midt i synsfeltet.
Jeg har sett tegningene. Utallige tegninger og modeller av
florlette bygninger. Like lyse som Operaen – perlerader i vannkanten. Det er den
nye fjordbyen som stiger frem – Bjørvika – i Oslo kommunes fjordplan av 2008 beskrevet som
en utvidelse:
(Utdrag
fra Fjordbyplanen 2008, side 7)
”Fjordbyen skal vitalisere, skape
stolthet og tilhørighet, samt sikre allmennheten tilgang til
”herlighetsverdiene” ved vannet. Samtidig skal Fjordbyen være åpen for
framtidige livsstiler og det uventede. For å lykkes må det skapes en bred
forståelse av Fjordbyen som et byutviklingsprosjekt med et boligtilbud og andre
aktiviteter egnet for alle befolkningsgrupper. Fjordbyen må få et helhetsgrep
som sikrer økt livskvalitet for flest mulig av byens og regionens beboere.”
…” Et
bredt folkelig engasjement, samt å sikre offentlighet og åpenhet rundt
vedtakene om utviklingen av Fjordbyen, er et viktig prinsipp.”
Første etappe, ”barkodene”,
er snart unnagjort. Tolv spesialdesignete mastodonter av glass og stål
velter opp der skåla blir en langgrunn strand. Seg selv nok vender de ryggen
til byen bak og får meg til å tenke på de endeløse hotellrekkene langs 60- og
70-tallets solkyster, dit folk ikke lenger reiser selv om sola alltid står så
høyt på himmelen at ingenting skygger for den. Her hos oss er det
annerledes. Dette sparsomme vinterlyset som reflekteres av fjorden og gir byen
et ekstra løft når kulda og mørket er i ferd med å sluke oss, skal ikke lenger
bli oss til del. Heretter reflekteres det av glassfasadene i den nye bydelen og
sendes tilbake til sitt opphav. Og hva med fjordbrisen? Den
som i blaff har fylt sentrumsborgeres vintertrette lunger, gitt tilsig til det
gule lokket av forurensning som ligger over Oslo et halvt år av gangen. Åser på
tre sider, en betongvegg langs sjøen ... Hva er det de tenker på?
I denne byen består store deler av livet av lavt lys og natt, brunsalta snøslaps og holke. Den absolutte motsetning til utbyggernes glansede presentasjoner som viser sommer, sol, sol og sommer – og lettkledde mennesker, evig paraderende langs uendelige kaipromenader i ferieland.
Tegningene av fjordbyen får bunnfrosne nordmenn til å drømme så
hardt og romantisk om pauseliv med bølgebrus og tropevind at vi glemmer hvor vi
er, hutrende til og fra, innhyllet i våre egne lys- og lufteforhold. Hverken
utbyggere eller politikere ser ut til å ha slikt i tankene heller, opptatt som
de er av profitt, profil og bærekraft (opprinnelig et velment begrep, nå
redusert til å beskrive kortsiktig lønnsomhet) – eller de ”glemmer” å ta det
med i beregningene ... For det blir visst veldig bra på forsiden.
I
fjordbyplanen står det skrevet at den nye fjordbyen skal være åpen for framtidige livsstiler og det
uventede, og at det innebærer å skape et byutviklingsprosjekt med et
boligtilbud og andre aktiviteter egnet
for alle befolkningsgrupper.
Nå viser
det seg at visjoner om en fjordby for alle går dårlig i hop med lønnsomhet.
Derfor er det vi ser, på tegninger og av første byggetrinn, noe ganske annet. Konformt
på grensen til det kvalmende, men det er visst slik det må gjøres om det skal
”lønne seg” – uten at jeg noen gang hører at det settes spørsmålstegn ved hvor
lista for den lønnsomheten legges.
Hvis du
spør hva jeg tror: Bak
bling-bling og politiske festtaler vaker mangt et personlig grådighetsmotiv. Ingen
utvikler ser det som sin oppgave å skape noe som ikke har best mulige inntjeningsmuligheter.
Ikke frivillig. Alle politikere ønsker å sette spor etter seg og vender derfor mediene
og allmennhetens fokus mot det storslagne, signalbyggene. For all del; Munch er
viktig, og Deichman, alibiet for allbruk og folkeopplysning, men hva med muren
– det feite beltet av næringseiendommer og boliger ingen roper om? Som
prosjekteres og oppføres i ly av alt ståket om kulturbyggene. Som går fra
Operaen til Loenga. Som tar lufta og lyset fra byen bak. De skal stå der i
hundre år de også …
Jeg har et spørsmål: Er det noen der inne i systemet som har
fått jobben med å sørge for at visjonene i fjordbyplanen av 2008 bevares midt i
alle særinteressene? I så fall: Hvem og hvor er vokterne av ”herlighetsverdiene”
som skal sikre økt livskvalitet for ALLE befolkningsgrupper,
også de som bor i byen bak?
Da jeg var liten var det en ting vi var
helt sikre på, og det var at lufta er for alle. Det må vel strengt tatt gjelde
lyset også? Men som vi alle vet: Det er enklere å få tilgivelse enn tillatelse, og for all del: Det blir sikkert en spektakulær innseiling.
En forkortet versjon av dette innlegget stod på trykk i Aftenpostens aftennummer den 11. januar 2012.
Ja, skinnet bedrar. Kommer du inn fra fjorden med en cruisebåt er det en fadese du får se... unnskyld - en fasade. Da glemmer man fort at innenfor denne fasaden er det masse andre ting som burde vært oppgradert, skole, eldreomsorg, veier osv.
SvarSlettEt monument over feilprioritering.